Metoda dobrého startu
(MDS) sleduje rozvoj psychomotoriky ve všech aspektech v součinnosti se sférou emocionálně motivační a sociální, přispívá k rozvoji řeči.
Cvičení MDS u dětí s normální psychomotorickou úrovní rozvoj aktivizují, u dětí s poruchami vývoje upravují nepravidelně se rozvíjející funkce.
Metoda je zpracována do 25-ti lekcí s dostatečným výběrem modelových situací, respektuje individualitu dítětei možnosti učitele, poradenského pracovníka apod. Akceptuje aktuální odborné poznatky a reálnou situaci poraden, škol.
Zdroj: Swierkoszová, J., Bogdanowicz, M.: Metoda dobrého startu, 1998, KASIMO Ostrava
Co MDS u dětí podporuje:
- příprava dětí na školní výuku psaní, čtení, příp. počítání
- podporuje rozvoj řeči, zrakového vnímání, hrubé a jemné motoriky, vnímání rytmu
- velmi vhodná pro děti s odkladem školní docházky
- úspěšná u dětí se specifickými poruchami učení
Jak se s dětmi pracuje:
- MDS podporuje učení hrou na základě vybrané dětské písničky
- v první části si o písničce povídáme (rozvoj řeči a myšlení)
- následuje pohybové znázornění písně (vnímání pohybu vlastního těla dítěte - rozvoj hrubé motoriky, orientace v prostoru)
- v další části lekce se věnujeme pohybově - sluchovému cvičení (rozvoj jemné motoriky a rytmu)
- v poslední části děti dokreslují přetištěné obrázky (příprava na psaní a čtení)
Kterým dětem je Metoda dobrého startu určena:
- dětem předškolního věku s odkladem školní docházky i bez odkladu
- dětem 1. - 2. třídy
- u dětí, kterým byla diagnostikována specifická porucha učení až do 12-ti let věku
S dětmi je možné pracovat individuálně nebo ve skupině šesti dětí. Pokud má dítě problém navázat kontakt s ostatními dětmi, volila bych pro něj skupinové cvičení. V kolektivu má možnost najít kamarády.
Jedna lekce trvá 30 - 45 minut, s frekvencí 1x - 2x týdně. K absolvování Metody dobrého startu je nutné zakoupit dítěti grafické listy v ceně cca 90,-Kč.