Nejčastější poruchou komunikačních schopností u dětí je dyslalie.
Dyslalie (patlavost) je neschopnost používat jednotlivé hllásky či skupiny v mluvené řeči podle stanovených ortoepických norem, Hláska je tvořena na nesprávném místě. Dítě hlásku vynechává, nahrazuje jinou hláskou nebo tvoří chybně. (viz. Vývoj artikulace).
Včasné zahájení úpravy artikulace u předškolních dětí je velmi důležité, výslovnost by ideálně měla být upravena do nástupu do školy, maximálně do ukončení 1. ročníku. Důležité je při jakýchkoli pochybnostech vyhledat včasnou radu klinického logopeda.
V logopedické praxi je jednou z účiných forem prevence depistáž - cíleně zaměřená na předškolní věk.
U dětí školního věku záleží na osobní motivaci.
U dospělých pacientů je osobní motivace silná a proto je téměř vždy úspěch zaručen.